سینه ها در طول عمر تغییرات زیادی می کنند. بطبع برای جراحی زیبایی سینه باید اقدامات متفاوتی انجام دهیم. از جمله اقداماتی که روی سینه ها انجام می گیرد، بزرگ کردن سینه، کوچک کردن سینه و لیفت سینه است و در مورد آقایان شایع ترین کاری که ما روی سینه انجام می دهیم رفع بزرگی سینه است که با عمل لیپوساکشن اصلاح می شود.

بزرگ کردن سینه:

در جراحی بزرگ کردن سینه، امروزه از دو روش استفاده می شود.روش اول تزریق چربی و روش دوم استفاده از پروتز ها هستند.

در روش تزریق چربی، ابتدا چربی از نواحی مختلف بدن که برجستگی دارد، لیپوساکشن شده و جمع آوری می شود و سپس این چربی ها آماده شده و در زیر بافت چربی پوست سینه تزریق می شود. ما در تکنیک جدید، چربی ها را وارد نسج سینه نمی کنیم. بنابراین آن تصاویر مشکوکی که اشتباه می شد در تزریق چربی با سرطان سینه و باعث شده بود که یک مدت طولانی از این روش استفاده نشود، برای بزرگ کردن سینه پرهیز کنیم. بنابراین در این کار از چربی خود  بدن استفاده می شود و نتایج جراحی بسیار خوب و زیبایی به دست می آید. اما عملی طولانی و با مراقبت های خاص خود می باشد.

روش دوم، پروتز سینه و استفاده از پروتزها می باشد که شایع ترین روش برای بزرگ کردن سینه هاست. پروتزها که امروزه استفاده می شود کاملا سالم و بدون زیان است و از نظر جنس محتوای داخلی با دیگر پروتز ها که از  آب و یا ژل پر می شد، متفاوت است. به علاوه از نظر ظاهر بیرونی باز متفاوت است. در حالت های گرد، قطره اشکی و آناتومیکال (راست و چپ) می باشد.

بنابراین در هر بیماری با شرایطی که شکل سینه آنها دارد، جراح انتخاب می کند که بهترین پروتز و بهترین شکل و بهترین قوام کدام است و آن را برای بیمار انتخاب می کند. جراح وقتی پروتز را انتخاب کرد، متناسب با وضعیت بیمار آن را یا در مجاورت بافت پستان قرار می دهد یا در زیر عضله سینه. در خانم هایی که جوان هستند و احتمال برداری و شیر دهی در آنها وجود دارد، جراح بهترین انتخابش این است که پروتز را زیر عضله سینه بگذارد. در این حالت پروتز با نسج پستان تماس ندارد و آن فرد می تواند شیر دهی را انجام دهد.  اما در کسانی که زایمان های قبلی داشته اند، شاید یکی از بهترین مناطقی که پروتز را می توان قرار داد در مجاورت بافت سینه  است که پوست اضافه ای که در ناحیه سینه است به این صورت مصرف شده و کاهش یابد.

برش سینه و جاگذاری پروتز:

جراح می تواند با سه روش پروتز را جاگذاری کند. از سیاهی سینه، از چین زیر پستان و از زیر بغل

انتخاب بهترین برش در افراد مختلف متفاوت است. با مشورت با بیمار و شرایطی که سینه بیمار دارد از لحاظ حجم، موقعیت و اینکه پروتز در چه نقطه ای بخواهد قرار بگیرد، جراح بهترین تصمیم را می گیرد.

کوچک کردن سینه:

در بیمارانی که دچار بزرگی سینه هستند، با دو روش جراحی می توانیم سینه ها را کوچک کنیم. روش اول لیپوساکشن. در سینه هایی که افتادگی زیاد ندارن و در شرایطی هستند که نمی خواهند به هیچ وجه برشی روی سینه آنها قرار بگیرد، جراح می تواند از لیپوساکشن استفاده کند. نتایج بسیار خوبی دارد و امروزه زیاد انجام می شود.

تکنیک های کوچک کردن سینه:

در بیشتر مواقع بزرگی سینه همراه با افتادگی سینه هاست و در این مواقع ما بایستی با استفاده از برش جراحی، سینه ها را کوچک کنیم. در این تکنیک با یک برش یا دو برش این کار را انجام می دهیم. برشی از روبرو و برشی از زیر. در تکنیک های خیلی جدیدتر با استفاده از فقط یک برش جراحی عمودی ما می توانیم سینه ها را به نحوی بسیار زیبا و مطلوبی حجم را کوچک کرده و مدل آن را درست کنیم و افتادگی را اصلاح کنیم و حجم آن راکوچک کنیم.

لیفت سینه:

در مواردی که افتادگی سینه ها کم باشد، جراح می تواند با استفاده از روش ها و تکنیک های جدید فقط با برش دور سیاهی، لیف سینه را انجام دهد ولی در مواقعی که افتادگی زیاد باشد ، جراح می بایست حداقل از یک برش عمودی استفاده کند که در این روش سینه ها را مدل می دهد و از داخل جمع می کند و نتایج بسیار زیبایی بدست می آید.

بازسازی سینه:

آیا تا بحال با بیماری مواجه شده اید که به علت سرطان سینه، سینه خود را از دست داده باشد؟

امیدی که امروزه جراحی پیشرفته پلاستیک به این بیماران می دهد، بازسازی سینه است. جراح می تواند با استفاده از نسوج طبیعی بدن این بیماران، پستان را بازسازی کند و در همان زمانی که سینه را قطع می کند، سینه  جدیدی را به این بیماران هدیه دهد.